Sveti Petar Kanizije proveo je svoj život radeći i moleći za Crkvu u Njemačkoj u vremenu protureformacije; a i danas možemo računati na njegove molitve.
Današnje stanje Katoličke Crkve u Njemačkoj često se uspoređuje sa situacijom prije petsto godina, kada je Martin Luther pokrenuo raskol od Rima zbog temeljnih sporova oko doktrine i dogme. Iako se detalji razlikuju – današnji potencijalni raskolnici ne pozivaju se na „sola scriptura“, nego traže blagoslov za istospolne zajednice i ređenje žena za svećenice – paralele su jasne za mnoge koji slijede njemački Sinodalni put.
Inicijativa „Novi početak“ u Njemačkoj, koja se protivi Sinodalnom putu kao pokušaju da se kriza seksualnog zlostavljanja iskoristi kao izgovor za promjenu crkvene doktrine, može predstavljati istu pogrešku koju je učinio papa Lav X. s Martinom Lutherom.
„Točno petsto godina nakon reformacije, Rimokatolička Crkva ponovno će biti nijema na teološku raspravu u ne tako dalekoj zemlji, ignorirati je i smatrati je njemačkim problemom”, stoji u pismu inicijative poslanom biskupima u Njemačkoj i diljem svijeta ranije ove godine. „Sljedeći raskol u katoličanstvu je pred vratima. I opet će doći iz Njemačke”.
Papa Franjo je ranije upozorio njemačke biskupe da Sinodalni put Crkvu u Njemačkoj vodi u opasnom smjeru, govoreći da Njemačka već ima „vrlo dobru evangeličku crkvu“, misleći na federaciju protestantskih crkava u Njemačkoj. „Ne trebaju nam dvije”, poručio je papa.
Nažalost, čini se da vodstvo Katoličke Crkve u Njemačkoj ovu poruku ne uzima k srcu. Njemački biskupi odbacili su nedavni pokušaj Vatikana da zaustavi proces, odbacujući predloženi moratorij kurije pape Franje i inzistirajući na tome da nastavljaju sa svojim naporima da „budu katolici na drugačiji način“.
Ako je istina da njemački katolici idu u istom smjeru kao i mnogi njihovi sunarodnjaci prije petsto godina, bilo bi dobro da svi usmjerimo svoju pozornost i zagovorničke molbe na današnjeg sveca: velikog junaka protureformacije, sv. Petra Kanizija.
Pretpostavlja se da je sveti Petar Kanizije rođen u današnjoj Nizozemskoj, ali je dugo bio zaštitnik Njemačke, zbog svoje predanosti promicanju katoličke vjere među germanskim narodima tijekom razdoblja protureformacije.
Zapravo, ovaj svetac je postao poznat kao „drugi apostol Njemačke“ zbog svoje posvećenosti narodima njemačkog govornog područja. Nakon što je prisustvovao na nekoliko zasjedanja Tridentskog sabora, napisao je katekizam na njemačkom jeziku koji je posebno odgovarao na protestantske hereze i bio je iznimno popularan.
„On je stoljećima bio kateheta Njemačke”, rekao je papa emeritus Benedikt XVI. jednom o svecu iz 16. stoljeća, ističući da se sveti Petar Kanizije istaknuo „sposobnošću da spoji skladnu vjernost dogmatskim načelima s poštovanjem koje pripada svakoj osobi”.
Još jedan papa, sv. Ivan Pavao II., istaknuo je pristup svetog Petra teologiji u pismu njemačkim biskupima davne 1997.
„Djelo svetog Petra Kanizija pokazuje da znanstvena teologija postaje plodna samo ako služi objavljenoj istini”, rekao je papa. „Ovu zadaću mogu izvršiti samo teolozi koji ne stvaraju kritičku distancu između sebe i Crkve, nego u njoj djeluju kao članovi koji vjeruju, nadaju se i vole je“.
O svom pastoralnom i teološkom poslanju, sv. Petar Kanizije je ovako rekao: „Želim ponovno probuditi u drugima i u sebi veći žar, kako bi se katolički polog vjere, koji nam apostol nije bez razloga povjerio i koji je draži od svih bogatstava ovoga svijeta, čuvao dragocjeno, netaknuto i autentično, jer o vjeri ovisi kršćanska mudrost, sveopći mir i ljudska svetost”.
Sv. Petru je poslanje u Njemačkoj povjerio sv. Ignacije Loyolski, njegov duhovnik i poglavar u Družbi Isusovoj. Nakon što je 1549. primio blagoslov pape Pavla III., sveti Petar Kanizije molio je na grobu apostola Petra u Rimu i doživio unutarnju utjehu od Boga. Pišući o tom trenutku, rekao je: „Znate, osjećam da mi je Gospodin povjerio Njemačku. Od tada je Njemačka uvijek zaokupljala moje misli i žarko sam želio ponuditi svoj život i smrt za njezino vječno spasenje”.
Sada sjedinjen s Bogom na nebu, vjerujem da su misli svetog Petra Kanizija još uvijek zaokupljene njemačkim narodom i njegovim vječnim spasenjem. Zato zamolimo njegov zagovor da se izbjegne još jedan raskol u Njemačkoj, kako bi katolici te zemlje mogli ostati u jedinstvu s Kristom i njegovom Crkvom. I ako, u svojoj božanskoj mudrosti, Bog dopusti da se dogodi takav tragični raskid, nadajmo se da će podići svjedoke istine i jedinstva u Njemačkoj u duhu svetog Petra.