Prošle subote, Vatikan je objavio “konačni dokument” o predsinodalnom sastanku održanom u ožujku, kao uvod u sinodu koju je papa Franjo sazvao za listopad ove godine na temu “Mladi, vjera i razlučivanje zvanja”.
Postoje tri glavne teme. Sve u svemu, dominantna tema je društvena pravda i društveni aspekti života. “Mladi ljudi nastoje se uključiti i baviti pitanjima socijalne pravde našeg vremena”. Namjeravaju “izgraditi bolji svijet”. Uključeni su svi poznati problemi socijalne pravde: ekologija, klimatske promjene, trgovina ljudima, “femicid”, rat, korupcija, rasizam, “društvene nejednakosti”, imigracija, i “održivo globalno gospodarstvo”.
Žene su druga glavna tema dokumenta. “Zajednička percepcija koju mnogi mladi imaju jest nejasna uloga žena u Crkvi”, a treća tema odražava dosadašnje brojne izjave pape Franje i njegovih savjetnika, tj. dokument navodi da se “Crkva ponekad čini previše ozbiljnom i da je često povezana s pretjeranim moralizmom”.
Konačni dokument je u skladu s riječima Pripremnog dokumenta za sinodu mladih koji je Vatikan objavio točno prije godinu dana, a prema kojem se “kruti stavovi” moraju napustiti, a Crkva mora odreći bilo kojeg “načina djelovanja” koji je “zastario”.
Sve u svemu, gotovo cijeli konačni dokument mogla je sastaviti i sekularna mladež. U dokumentu od 7.000 riječi molitva se spominje samo pet puta, sve u prolazu, nikada kao redovita praksa ili način života. Bez imenovanja nekih posebnih svetaca, “sveci” se spominju na kraju kao ljudi koji su “još uvijek” relevantni, premda dokument prethodno govori da “ne vjerujemo svi kako je svetost nešto što se može postići i kako je ona znak radosti”. Svaka važnost koju bi Sveta misa mogla imati je zanemarena, osim što se navodi kako puko prisustvovanje na misi, bez dodatnog angažmana, nije dovoljno kao osnova za zajednicu. “Euharistijsko klanjanje” spominje se na samom kraju kao “tradicija” Crkve, ne zbog njegovog značenja. Upućivanje na sakramente ograničeno je na jedan odlomak na kraju i tamo se sakrament pomirenja spominje u prolazu.
Sveto pismo se uopće ne navodi, ne citira niti se referira na njega. Isus se prvi put pojavljuje tek u trećini dokumenta; spominje se njegova humanost, ali nema senzibiliteta za njegovo božanstvo i što bi to moglo značiti ili implicirati. Ne postoje reference na papinske ili crkvene dokumente o mladima, obrazovanju ili zvanjima. Ni jedan svetac, katolički teolog ili filozof nije spomenut niti citiran.
Osim snažnog naglašavanja jačanja uloga žena, ne postoji ništa o “muškarcima” i “ženama”. U dokumentu o “razlučivanju zvanja” nema ničega o mogućnosti da mladi muškarci i žene imaju različita zvanja ili mogućnost zajedničkog poziva – braka. Osim spominjanja ‘jasnije’ uloge žena – dokument je od početka do kraja spolno neutralan (‘unisex’). Uopće se ne raspravlja o majčinstvu, očinstvu ili o djeci.
U konačnici, završni dokument čvrsto je ukorijenjen i uzima svoje smjerove iz suvremenog postmodernog svijeta, a njegov opći ton je da su sami mladi- i izvor i referenca za sadašnjost i budućnost.