“Ne smijemo biti naivni i misliti da će nam programske promjene donijeti rješenje.”
Papa Franjo potvrdio je katolički nauk da ženski đakonat, odnosno žensko ređenje bilo koje vrste nije moguće, navodeći da je “sveti red rezerviran za muškarce”.
Na temu svećenica, Franjo je ustvrdio da je “to teološki problem” koji bi, ako bi se pokušalo uključiti žene u svećeničku službu, mogao “potkopati bit Crkve”.
Njegovi su komentari bili dio intervjua koji je vodio s dvoje novinara: Argentincem Sergiom Rubinom i Talijankom Francescom Ambrogetti. Njihova knjiga “Non sei solo” (Niste sami) objavljena je ovaj tjedan na talijanskom jeziku.
Žena “nema pravo na petrovsko načelo, nego na marijansko načelo, koje je važnije”, rekao je Franjo. “Dakle, činjenica da žena nema pristup svećeničkoj službi nije uskraćenost, jer je njezino mjesto puno važnije. Vjerujem da u našoj katehezi griješimo u objašnjavanju ovih stvari i na kraju se vraćamo na administrativni kriterij koji dugoročno ne funkcionira.”
Papa je aludirao na pogrešno protumačen argument o ženama đakonisama u ranoj Crkvi – argument koji se danas često iznosi među aktivistima koji pogrešno sugeriraju da su žene bile ređene. Jesu li bile zaređene ili samo pomoćnice biskupima “nije nevažno pitanje jer je sveti red rezerviran za muškarce”, rekao je Franjo.
Potvrdio je da je “đakonat prvi stupanj svetog reda u Katoličkoj Crkvi, zatim slijedi svećeništvo i konačno biskupstvo”.
“Đakoni mogu propovijedati, vršiti krštenje, služiti na vjenčanjima i dijeliti blagoslove, ali ne mogu slaviti misu, ispovijedati ili vršiti posljednje obrede”, rekao je Franjo.
Ustvrdio je da, iako žene ne mogu postati đakonise ili svećenice, one daju neka od “najboljih” izvješća o kandidatima za svećeništvo, određujući budućnost bogoslova.
Upitan bi li provedba svećenica možda povećala pohađanje Crkve, Franjo je rekao da se ne slaže.
“Ne dijelim te argumente. Luterani zaređuju žene, ali još uvijek malo ljudi ide u crkvu”, rekao je. “Njihovi svećenici smiju se ženiti, ali ipak ne mogu povećati broj svećenika.”
Ustvrdio je da je “problem kulturološki” i da “ne smijemo biti naivni i misliti da će nam programske promjene donijeti rješenje”.
Papa je dodao da “puke crkvene reforme ne služe rješavanju temeljnih pitanja”.
Papini komentari možda su iznenađujući s obzirom na sadržaj rasprava na Sinodi o sinodalnosti, tijekom kojih je bila istaknuta tema đakonica. Čini se da su argumenti u korist ženskih đakonica forsirani iz određenih krugova, osobito među ženskim i laičkim članicama sinode.
No i Papa je otvorio vrata zabune vezano uz to pitanje osnivanjem dvaju povjerenstava za raspravu o temi đakonica. Prvo je bilo povjerenstvo od 12 članova koje je proučavalo pitanje žena đakonica u kolovozu 2016., a u povjerenstvu je bila i vodeća zagovornica ređenja žena za đakonat, predsjednik je bio kardinal Luis Ladaria Ferrer. Drugi je postavljen 2020., u oči Amazonske sinode 2019.
Njihova izvješća još nisu objavljena.
Ostaje za vidjeti hoće li lobističke skupine za žensko ređenje vršiti snažan pritisak od sada do listopada 2024. i hoće li dva povjerenstva koja proučavaju tu temu, objaviti svoje rezultate na vrijeme za sastanak sljedeće sinode.
No, bez obzira na takva lobiranja, Katolička Crkva već je jasno izrekla nepromjenjivi nauk koji zabranjuje žensko ređenje.