Dani koje sam proveo na Kvarneru bili su prekrasni, pa s vremena na vrijeme moram vidjeti što se događa u tom dijelu Hrvatske, a samim time i u Riječkoj nadbiskupiji. I uz sjetu prema životu u Rijeci, moram priznati da sam bio ugodno iznenađen kada sam nedavno na internetskoj stranici riječke bogoslovije pronašao primjerak Katekizma sv. Pija X.! Naime, taj „Veliki katekizam“, kako ga se još naziva, kroz gotovo cijelo 20. stoljeće bio je glavni izvor za upoznavanje s kršćanskom vjerom, a papa Pio X. (1835.-1914.) pouku o katoličkoj vjeri smatrao je ključnom za borbu protiv modernizama i ponovnu izgradnju kršćanstva.
Zna li nadbiskup Uzinić da se taj Katekizam nalazi na stranici njegove bogoslovije? Hoće li, naime, nakon čitanja ovog članka nadbiskup zatražiti brisanje Katekizma sa stranice riječke bogoslovije?
Ipak, kako se ovaj članak ne bi sveo na neki moj subjektivan dojam nadbiskupa Uzinića, želim jasno istaknuti neke aspekte nauka Katoličke Crkve iz Katekizma sv. Pija X i usporediti ga s dosadašnjim nadbiskupovim javnim nastupima.
Ne tako daleke 2019., nadbiskup je kao gošću Ljetne škole teologije u Dubrovniku pozvao feministicu Tinu Beatie – prašina se dignula jer gospođa smatra da treba ozakoniti pobačaj. Kako može biti primjereno da na skupu katoličkih teologa govori žena koja zagovara pobačaj? Uostalom u svojim radovima začeto je dijete nazvala „daškom života“, a ne životom – ali zašto bi nešto što živi bilo najprije dašak, a tek nekada kasnije beba? Očigledno je Tina Beatie zaboravila da je jedna od Božjih zapovijedi „Ne ubij“.
I u Katekizmu sv. Pija X. jasno piše da „ubojica drzovito prisvaja pravo na čovječji život, koje samo Bog ima, zato što ruši sigurnost ljudskog društva; što oduzima bližnjemu život, koje je najveće prirodno dobro na zemlji“. Ali u isto vrijeme, biskup je dužan, barem tako piše u istom Katekizmu, u trenutku kada se pojave „opaki ljudi, koji su iz koristoljublja i častohleplja ometali i kvarili u puku čistoću vjere opakim zabludama“, oduprijeti im se svojim propovijedima, pismima i osudama.
Isto tako, nadbiskup Uzinić trebao je (jasno) osuditi pobačaj Mirele Čavajde, ali je uzoriti to izričito odbio. Nije to stav samo potpisnika ovog članka, Velikog inkvizitora, već je i konzervativni intelektualac Matija Štahan u emisiji „Peti dan“ nedavno ustvrdio da nadbiskup Uzinić nije osudio pobačaj, i to ovim riječima: „nadbiskup Uzinić, koji nije bio u stanju jasno osuditi pobačaj kada je to bila tema prije pola godine“.
Možda je vrijeme da nadbiskup Uzinić više ne održava dijaloške propovijedi, kakvu je održao na blagdan Gospe Trsatske 2022. godine? Posebno su bile problematične sljedeće riječi: „Govorim o situaciji žene koja nosi bolesno dijete i mnoštvu kamenja koje se ovih dana s različitih strana bacilo što na ženu, što na dijete. Što na one koji su za izbor, što na one koji su za život. Pitao sam se kako se uključiti, što reći, a da ne budem jedan od onih koji bacaju kamenje, koji osuđuju i isključuju. Iskreno priznajem da nemam odgovor na ovu situaciju“.
A mnogi su zaboravili i da je nadbiskup Uzinić godinu ranije (2018.) sudjelovao na međureligijskom dijalogu s predstavnicima židovske, muhamedanske i raskolničke istočne crkve. Zamislite, održana je tribina pod nazivom „Religijske predrasude kao poticaj na mržnju“. Pripadnici Katoličke Crkve, naime, nikoga ne mrze, ali znaju da „izvan Katoličke Crkve nema spasa“ – Extra Ecclesiam catholicam nulla salus. Sudjelovanje na ovakvim tribinama može biti opravdano jedino ako je cilj sudionike obratiti na katoličku vjeru.
Osim pozivanja krajnje doktrinarno upitnih teologa na Ljetnu školu teologije i “dijaloga“ s pripadnicima drugih religija, nadbiskup Uzinić je i po pitanju ženidbe pokazao da slijedi modernističke tendencije u Crkvi (riječ brak u novije vrijeme koriste modernistički klerici, a nije ni u duhu hrvatskog jezika niti u sebi sadrži posvećeno sakramentalno značenje kršćanske ženidbe –kako piše u Katekizmu sv. Pija X.).
Da vidimo što točno na tu temu piše u Katekizmu sv. Pija X.: „Ženidba je sakrament, ustanovljen od našeg Gospodina Isusa Krista, koji ustanovljuje sveto i nerazrješivo sjedinjenje između muškarca i žene, daje im milost da se uzajamno i sveto ljube i da odgajaju svoju djecu u kršćanskoj vjeri“.
Mons. Uzinić kao kanonski pravnik ovo zna, a vjerujem i odobrava, ali je prije dvije godine u vezi onih koji su se razveli pa ponovno oženili, izjavio sljedeće: „Možda će se u nekim slučajevima i naći način da se dođe do toga, ali procesom razlučivanja u konkretnim slučajevima vidjet će se postoji li ili ne postoji u bitnom subjektivna krivnja osobe koja bi sprečavala da ona može biti u milosti, pa i pristupiti sakramentima. Ako ne postoji, onda će se u pojedinim slučajevima i moći donijeti takva odluka, no to je proces koji treba proći kroz sve stupnjeve“.
Očigledno je nadbiskup Uzinić zaboravio da je bračna veza neraskidiva pa nije loše da ga se podsjeti. Uostalom, u Katekizmu sv. Pija X. stoji da je „ženidbena veza neraskidiva, ili da ženidba prestaje jedino smrću jednog od ženidbenih drugova, jer je to tako odredio Bog na samom početku, a to je svečano proglasio i Isus Krist naš Gospodin“.
Kako se netko može pričešćivati kada je raskinuo sveti sakrament ženidbe i ponovno sklopio građanski brak?
Također, problematičan je “iskorak“ nadbiskupa Uzinića prema sodomitima, u čemu slijedi njemačke biskupe, ali i papu Franju. U Katekizmu sv. Pija X. jasno piše da je to u nebo vapijući grijeh, točnije da je „sodomski grijeh protunaravni grijeh bludnosti“. To nadbiskup Uzinić nije imao u vidu kada je u listopadu 2022. godine rekao da se treba krstiti dijete lezbijskog para, i to sljedećim riječima: „Nije ih se smjelo odbiti, razlog nije bio dovoljan“.
To što taj par živi protunaravno nije očito bitno za nadbiskupa Uzinića. Kako se lezbijski par može na krštenju obvezati da će odgajati dijete u vjeri ako svojim stilom života ne mogu posvjedočiti primjer vjere?
Ovim putem Vas sve pozivam da posjetite stranicu riječke bogoslovije u linku koji imate na početku članka, jer vjerujem da to uskoro više neće biti moguće. A možda će nadbiskup Uzinić nakon čitanja Katekizma sv. Pija X. revidirati svoje stavove?
Veliki inkvizitor