Put ka svetosti ne uključuje hrvanje s nekom apstraktnom babarogom, već “stalnu borbu protiv đavla, kneza zla”, istaknuo je papa Franjo u svojoj novoj apostolskoj pobudnici “Gaudete et Exsultate” (“Radujte se i kličite”), koju je objavio u Vatikanu 9. travnja, te pozvao kršćane da ne razmišljaju o đavlu kao neopipljivoj konstrukciji, već kao “osobnom biću koje nas napada”.
“Stoga ne smijemo đavla smatrati mitom, slikom, simbolom, govornom figurom ili idejom”, piše Papa. “Ta pogrješka navela bi nas da se opustimo, da budemo neoprezni, i završimo još ranjiviji.”
Koristeći tu ranjivost, dodao je, “Đavao nas ne mora opsjesti. On nas truje otrovom mržnje, uništenjem, zavišću i porocima. Kada se opustimo, on to iskorištava da uništi naše živote, obitelji i zajednice”.
Tijekom svog papinstva, papa Franjo više puta je upozoravao na prisutnost đavla i opasnosti odlaska u pakao ako se čovjek ne odvrati od grijeha.
Nedavno je, međutim, bačena sumnja na papinu vjeru u pakao i posljedice grijeha kada je Eugenio Scalfari, suosnivač i bivši urednik La Repubblica, talijanskog dnevnika, tvrdio da je papa Franjo rekao da “pakao ne postoji”.
Talijanski novinar više je puta objasnio da ne radi bilješke niti snima svoje razgovore s Papom; on ih ponovno stvara iz sjećanja, uključujući i materijal koji stavlja u navodnike citirajući tako samog Papu.
Nedugo nakon što je intervju objavljen, Vatikan je objavio izjavu da je Scalfarijev članak “proizvod vlastite rekonstrukcije u kojem se ne navode stvarne riječi koje je izrekao Papa”.
Papa svojom apostolskom pobudnicom “poziva na svetost u modernom svijetu” te upozorava da kršćanski život nije samo borba protiv ljudskih slabosti ili svjetovnih mentaliteta već duhovna bitka protiv vrlo realne prijetnje.
“Nećemo priznati đavlovo postojanje ako inzistiramo na gledanju na život samo prema empirijskim standardima, bez nadnaravnog razumijevanja”- napisao je.
Iako priznaje da su u biblijskim vremenima postojali “ograničeni konceptualni resursi” za izražavanje određenih stvarnosti, poput razumijevanja i razlikovanja demonskog opsjednuća i duševnih bolesti, Papa je rekao da ne bi trebalo “dovesti do pretjeranog pojednostavljivanja, koje zaključuje da su svi slučajevi prikazani u Evanđeljima imali veze sa psihološkim poremećajima, i da prema tome vrag ne postoji ili ne djeluje”.
Naprotiv, on “je prisutan na prvim stranicama Svetog pisma, koje završava Božjom pobjedom nad đavlom. Doista, kad nam je dao Oče naš, Isus je htio da zaključujemo molitvu moleći Oca da nas “izbavi od zla”. Ta završna riječ ne odnosi se na apstraktno zlo – točniji prijevod bio bi “od Zloga”. To označava biće koje nas napada. Isus nas je naučio da svakodnevno molimo za izbavljenje od tog bića, da njegova moć ne prevlada.”
Put ka svetosti, objasnio je, jest stalna borba i bez “moćnog oružja” molitve, sakramenata i djela ljubavi, kršćani “postaju laki plijen neuspjeha ili osrednjosti”.
“Ako postanemo nepažljivi, lažna obećanja zla će nas lako zavesti”, spomenuo je Papa. U borbi protiv đavla, dodao je, izgradnja dobra, napredovanje u duhovnom životu i rast u ljubavi, najbolji su načini u borbi protiv zla. Međutim, oni koji se odluče ostati neutralni i “odreći se ideala da se velikodušno predaju Gospodinu, nikada neće izdržati”.
“Kršćanski trijumf je uvijek križ, ali križ koji je ujedno i pobjednička zastava, nošena agresivnom nježnošću protiv nasrtaja zla”, napisao je Papa.