Prema informacijama objavljenim u njemačkom listu Die Zeit, unutar Rimske kurije kruži dokument ispisan na sedam stranica u kojem visoki vatikanski dužnosnici izražavaju nezadovoljstvo s nedavnim promjenama crkvenog zakona o proceduri proglašenja ništavosti ženidbe, te izostanku konzultacija oko ovog pitanja.
Da podsjetimo, Papa je u utorak predstavio opsežne reforme kojima će proces za dobivanje proglašenja ništavnosti braka postati jednostavniji, brži i jeftiniji.
Prema Die Zeit-u, dužnosnici su pravno gledajući, rastavili Papin Motu proprio (papinski dekret) o reformi ništavosti braka, optužujući Svetog Oca za odustajanje od važnosti dogme, tvrdeći da je de facto uveo “katolički razvod”.
Među ostalim problemima koji su navedeni u dokumentu stoji da, unatoč ozbiljnosti pitanja, nijedan dikasterij, uključujući navodno i Kongregaciju za nauk vjere, kao ni Biskupske konferencije, nisu konzultirani u vezi ove odluke – tvrdnja je to koju National Catholic Register može potvrditi iz brojnih izvora.
Kritičari govore kako se ovakav način odlučivanja protivi Papinom pozivu na sinodalnost i kolegijalnost, i nalikuje na crkveni “Führerprinzip“, vladanja od vrha prema dolje, dekretom i bez konzultacija ili bilo kakvih provjera.
Dokument, koji govori o “uznemirujućem gibanju“, tvrdi da je papa Franjo “zaobišao” regularnu proceduru u promjenama zakonodavstva sveopće Crkve. Umjesto toga, papinskoj komisiji koja je izradila Motu proprio je naloženo da šuti tijekom procesa izrade, vjerojatno kako bi se izbjegla intervencija od strane Kongregacije za nauk vjere ili nekog drugog tijela u Kuriji.
National Catholic Register je saznao putem drugih izvora da ova odluka i druge njima slične izoliraju rad Kongregacije za nauk vjere i čine njen rad suvišnim.
U izvješću se također izražava zabrinutost kako će najnoviji Motu proprio dovesti do poplave proglašenja ništavosti braka te da će od sada parovi moći jednostavno prekinuti svoj katolički brak bez većih problema.
“Brojni crkveni dužnosnici, koji su službeno zaduženi za usmjeravanje poslova u Crkvi u cjelini, su izvan sebe” navodi se u dokumentu. Oni su također zabrinuti zbog nedorečenosti u Motu propriu, posebno razlozima za brzo suđenje, kao što je “nedostatak vjere” ili drugi motivi koji nisu jasno definirani.
Iako je potreba za pojednostavljenjem procedure dobila dvotrećinsku suglasnost na prošlogodišnjoj Sinodi, u dokumentu se također ističe da su sinodalni oci glasno prosvjedovali protiv ideje o brzom postupku utvrđivanja ništavosti ženidbe pod nadzorom mjesnog biskupa. Sada je to postao zakon Crkve, čak i prije nego što su biskupi na redovnoj sinodi imali priliku o tome razgovarati.
U međuvremenu, u najnovijem intervjuu kardinal Walter Kasper se vratio na svoju inicijativu podjele Svete pričesti razvedenima i ponovno vjenčanim vjernicima, rekavši kako je “uvjeren” da je “konsenzus” moguće postići.
Također je rekao u intervjuu 11. rujna za Vatican Insider kako je “potrebno mudro graditi” konsenzus glede njegovog prijedloga.
Kardinalovi komentari dolaze samo nekoliko dana nakon što su mnogi mislili da je papina reforma u biti odbacivanje Kasperovog prijedloga pri čemu je ponudio kompromis za obje strane.
Kasperove primjedbe, međutim, pokazuju njegovu odlučnost da ponovno na dnevni red stavi svoj prijedlog s kojim bi se dopustilo ponovno civilno vjenčanima primanje Svete pričesti nakon ‘pokorničkog razdoblja’. Također se predlaže da se ponovni pristup sakramentu omogući nakon što “dotična osoba pošteno prosudi svoju vlastitu (osobnu) situaciju” i dobije potporu svog sakramentalnog ispovjednika. Postupak bi se odvijao pod nadzorom mjesnog biskupa.
Široko podržan od strane njemačke hijerarhije, prijedlog je čvrsto odbačen od strane istaknutih teologa i visokih crkvenih dužnosnika kao ozbiljno zlostavljanje sakramenata Svete euharistije, braka i pomirenja. Ovaj prijedlog također nije uspio postići dvotrećinsku većinu na prošloj biskupskoj sinodi, ali je Papa inzistirao da ostane u popisu prijedloga o kojima će se raspravljati na Sinodi sljedećeg mjeseca.