Naslovnica Crkva Slijedi li papa Franjo „trag svojih prethodnika” kada tvrdi da „sinodalnost Crkve...

Slijedi li papa Franjo „trag svojih prethodnika” kada tvrdi da „sinodalnost Crkve proizlazi iz Evanđelja”?

Nastavljamo sa četvrtim dijelom intervjua biskupa Athanasiusa Schneidera, koji je objavljen na portalu Catholic Family News, u kojem raspravlja o Sinodi o sinodalnosti:

Mislite li da je točna tvrdnja da papa Franjo „slijedi trag svojih prethodnika” kada tvrdi da „sinodalnost opisuje oblik Crkve koja proizlazi iz Evanđelja”?

Biskup Athanasius Schneider: Ova tvrdnja pape Franje sigurno nije točna, budući da su njegovi prethodnici, uključujući Pavla VI., Ivana Pavla II. i Benedikta XVI., naglašavali važnost vjernosti i poštenja u pogledu onih istina dogme i morala koje je Učiteljstvo neprestano predlagalo tijekom mnogih stoljeća. Treba spomenuti Apostolsko pismo „Solemni Hac Liturgia“ Pavla VI., te uvodnik o Božjem narodu, u kojemu se kaže sljedeće: „Najviše se mora paziti, ispunjavajući nužnu dužnost istraživanja, da se ne povrijedi nauk kršćanske doktrine. Jer to bi izazvalo, kako se nažalost vidi ovih dana, uznemirenost i zbunjenost u mnogim vjernim dušama” (br. 4).

Papa Ivan Pavao II. iznio je u svojim enciklikama „Veritatis Splendor“ i „Evangelium Vitae“ vrlo jasan moralan nauk. Ivan Pavao II. naučavao je da „svatko od nas zna koliko je važno učenje koje predstavlja središnju temu ove enciklike i koje se danas iznova potvrđuje autoritetom Petrovog nasljednika. Svatko od nas može uvidjeti ozbiljnost onoga što je uključeno, ne samo za pojedince nego i za cijelo društvo, uz reafirmaciju univerzalnosti i nepromjenjivosti moralnih zapovijedi, posebno onih koje zabranjuju uvijek i bez iznimke suštinski zle radnje” (Enciklika Veritatis Splendor, br. 115).

Neposredno prije konklava, papa Benedikt XVI. je izjavio: „Danas se vjera utemeljena na vjerovanju Crkve često označava kao fundamentalizam. Čini se da je relativizam, odnosno dopuštanje da se promjeni doktrina, jedini stav koji se želi promovirati u modernom vremenu. Gradimo diktaturu relativizma koja ništa ne priznaje kao definitivno i čiji se konačni cilj sastoji isključivo od vlastitih ega i želja”. [iv] I opet, nekoliko godina nakon njegova pontifikata: „Evangelizacija kulture sve je važnija, napose u našem vremenu, kada ‘diktatura relativizma’ prijeti da zamagli nepromjenjivu istinu o čovjekovoj naravi, njegovoj sudbini i njegovom konačnom dobru” [5].

Ide li papa Franjo doista i ozbiljno stopama svojih neposrednih prethodnika, kada promiče svojevrsni prezir prema načelima tradicije i čuvanja onoga što smo primili od svetaca (npr. od utemeljitelja redovničkih zajednica) govoreći uvijek iznova: „Danas postoji napast da se vratimo, radi sigurnosti, straha, očuvanja vjere ili karizme utemeljitelja… te to predstavlja iskušenje. Napast da se vratimo i očuvamo ‘tradicije’ s krutošću. Trebamo shvatiti kako je krutost perverzija…” [6].

Uz „ekleziologiju Drugog vatikanskog koncila”, još jedna tema koja se nalazi u pozadini „sinodalnosti” je ona o „sensus fidei“ („osjećaju vjere” kod pojedinca) i „sensus fidelium“ („osjećaj vjernika” kod cjeline), potonji se ponekad naziva „sensus fidei fidelium“ („vjernički osjećaj vjere”).

Na primjer, u jednom od pripremnih dokumenata Sinodalnog puta se primjećuje (br. 9): „U skladu s učenjem „Lumen Gentiuma“, papa Franjo posebno primjećuje da nam sinodalnost ‘nudi najprikladniji okvir za razumijevanje same hijerarhijske službe’ (govor pape Franje – 17. listopada 2015.) i da su, na temelju doktrine „sensus fidei fidelium“, svi članovi Crkve nositelji evangelizacije”.

Slično tome, u pripremnim dokumentima Sinode o sinodalnosti se tvrdi da (br. 9): „U plodnoj vezi između sensus fidei Božjeg naroda i upraviteljske funkcije pastira postoji jednoglasni konsenzus cijele Crkve o istoj vjeri. Svaki sinodalni proces, u kojem su biskupi pozvani da razaznaju što Duh Sveti govori Crkvi, ne sami, nego slušajući Božji narod, koji ‘sudjeluje u Kristovoj proročkoj službi’ (Lumen Gentium, br. 12), je evidentan oblik tog ‘zajedničkog putovanja’ zbog kojeg Crkva raste”.

Isto tako, u Sinodalnom priručniku (1, 3) se tvrdi da je „Drugi vatikanski koncil ponovno osnažio osjećaj da su svi kršteni, i kler i laici, pozvani biti aktivni sudionici u spasiteljskom poslanju Crkve (LG, 32-33)… Dakle, autoritet Pape i biskupa se ostvaruje u dijalogu sa sensus fidelium, živim glasom Božjeg naroda (usp. sensus fidei u životu Crkve, br. 74). Put sinodalnosti nastoji donijeti pastoralne odluke koje odražavaju Božju volju što je bliže moguće, temeljeći ih na živom glasu Božjeg naroda (ITC, Syn., 68).“