Naslovnica Crkva Svećenik upozorava Trumpa u vezi Ukrajine

Svećenik upozorava Trumpa u vezi Ukrajine

Na dan pokušaja atentata na predsjednika Trumpa, 13. srpnja 2024., susreo sam ga, razgovarao s njim i molio za njega. U tom sam privatnom susretu iz prve ruke svjedočio čovjeku koji je s uvjerenjem govorio o pravednoj borbi napaćenog ukrajinskog naroda, posebno u pogledu suvereniteta Ukrajine i potrebi za snažnim odupiranjem tiraniji. Njegove su riječi tada odražavale jasnu moralnu viziju – onu koju sam, kao i mnogi drugi, smatrao dovoljno uvjerljivom za podržati. Neobjašnjivi događaji tog dana kao da su samo potvrdili naklonost Providnosti.

Međutim, komentari predsjednika Trumpa u vezi s Ukrajinom, 18. i 19. veljače, pokazali su da je naš predsjednik također čovjek, poput judejskog kralja Uzije prije njega. „Kad nebeska ruka podigne čovjeka visoko, neka ne gleda s visine, jer bi se mogao spotaknuti.“ Kako se Uzijina sudbina okrenula protiv njega zbog posljedica njegova vlastitog ponosa, svećenici su ga morali upozoriti: „Nije tvoje, Uzijo, da kadiš Jahvi…“ (2 Ljet 26, 18) Kao svećenik, kažem predsjedniku Trumpu: „Gospodine, nije u redu lagati pred Bogom i ljudima.“

Kako vrijeme prolazi, postaje jasno stav predsjednika Trumpa o Ukrajini na način koji se više ne može, čiste savjesti, ignorirati. Što je nekad osuđivao, sad opravdava; gdje je nekoć bio jasan, sad se koleba. Ova me promjena navela na povlačenje podrške predsjedniku Trumpu, ne iz političke podobnosti, već iz vjernosti Kristu kojeg predstavljam: On koji je utjelovljenje pravde, istine i dobra. Moja se odluka temelji na četiri glavna razloga.

Sv. Toma Akvinski, u svojoj „Summa Theologiae“ i „De Regno“, iznosi viziju političkog vodstva ukorijenjenog u pravdi, općem dobru i moralnom zakonu. Vladar mora upravljati u skladu s božanskim i naravnim zakonom, tražeći dobrobit svih ljudi, a ne samo vlastite nacije. Nadalje, sv. Toma Akvinski snažno osuđuje tiraniju, koju definira kao vladavinu usmjerenu prema privatnim interesima, a ne prema općem dobru.

Kad bi se sv. Toma Akvinski danas obraćao nekom tko je u nutanjem sukobu oko podržavanja političara koji u vlastitoj zemlji provodi pro-life zakone, ali unatoč tome olakšava genocid u inozemstvu popuštajući i pretjerano udovoljavajući krvožednom despotu, anđeoski naučitelj bi vjerojatno iznio argumente na sljedeći način:

  1. Jedinstvo krjeposti – sv. Toma Akvinski bi odmah odbacio ideju prema kojoj vođa može biti pro-life dok istovremeno, i svjesno, olakšava dogovor čiji je ishod masovno uništavanje nevinih života. Naglašava da pravda i krjeposti moraju biti dosljedne u svim područjima upravljanja. Vladar ne može biti dobar u jednoj sferi, a nepravedan u drugoj.
  2. Opće dobro je univerzalno – sv. Toma Akvinski ne vidi nacionalne granice kao ispriku za moralnu dvosmislenost. Crkveni naučitelj podsjeća da vladari imaju dužnost ostvariti pravdu ne samo za svoje građane, već i za cijelo čovječanstvo. Ako vođa podržava ili omogućuje genocid, on suštinski krši moralni poredak.
  3. Legitimitet i tiranija – u „De Regno“ jasno se navodi da je vladar tiranin kad nepravedno vlada i time je, u određenom smislu, nelegitiman. Ako vanjska politika vladara dovedi do masovnog pokolja, taj vođa može pasti u kategoriju tiranina, čak i ako provodi dobru politiku u vlastitoj zemlji.
  4. Moralna odgovornost pristaša – podanici su odgovorni za postupke svojih vladara, osobito ako svjesno podržavaju teško zlo. Vladar bi trebao pozvati takve pristaše na povlačenje podrške. Ako to ne uspije, dijeli krivnju za podržavanje nepravedne politike.

S obzirom na iznesena promišljanja, informirana i moralno usklađena savjest ne može ignorirati nedavne prijestupe predsjednika Trumpa protiv pravde, istine i dobra. Njegova drska laž da je Ukrajina započela rat protiv Rusije (2022.); čin je nasilja nad samom istinom, besramno izvrtanje stvarnosti. Njegovo proglašenje Zelenskog diktatorom, jer je ostao na dužnosti nakon završetka mandata – usred ratnog stanja, u skladu s ukrajinskim Ustavom, prekršaj je protiv razuma, pogotovo kad se uzme u obzir neuobičajena šutnja predsjednika Trumpa prema Putinovoj dvadesetpetogodišnjoj diktaturi u Rusiji.

Grijeh je protiv pravde kad Trump kao poglavara nacije, koja ima jedinstvenu poziciju za provođenje pravde i mira, neobjašnjivo prije samih pregovora pruži velike ustupke agresorskoj državi. Ovo je težak prekršaj protiv pravde prema oštećenoj strani, Ukrajini; čiji smo suverenitet i teritorijalni integritet obećali braniti kad smo zahtijevali predaju nuklearnog oružja Rusiji (1994.). Naime, sve to bez ikakve garancije za stotine tisuća izgubljenih nevinih života, za 19 500 otete djece, za horde trajno osakaćenih invalida, za izgubljene domove, uništenu zemlju, mučene civile i za jadne silovane žene.

Sve navedeno jasno spada u kategoriju nepravednog upravljanja državom. Ako se to pretvori u stvarnu vanjsku politiku koja olakšava uništenje cijele ukrajinske nacije, kako su to artikulirali Putin, Sergeytsev i Medvedev, onda bi takav vođa mogao spadati u kategoriju tiranina prema kategorijama koje nam je dao Toma Akvinski. Ovo stoji, čak i ako bi navedeni vladar donio dobre političke odluke unutar zemlje, kao što je zakonsko ograničavanje teških moralnih zala; kao što su transrodnost, pobačaj i homoseksualna propaganda.

Potičem svoje sugrađane katolike na molitvu za predsjednika Trumpa dok se suprotstavljaju svim političkim gestama koje umiruju tirane. To moramo činiti sve dok se predsjednik Trump ne pokaže nepokolebljivim u odupiranju pravoj tiraniji i podržavanju pravde, istine i dobra. Naša vjera poziva nas na branjenje općeg dobra i pozivanje vođa na odgovornost kad odlutaju od moralne jasnoće. Mi nismo samo protiv bezbožne ljevice koja je nagrizla naše institucije – mi stojimo iza naših saveznika i zbog ljubavi ih pozivamo da slijede Božji standard.

Ukratko, sv. Toma Akvinski tvrdio je da vođa ne može biti selektivno moralan; i podanici ga ne mogu podržavati jer provodi neke politike koje su njima drage dok ignorira teške moralne nepravde. Za sv. Tomu Akvinskog, pravi pro-life vođa mora biti koherentan, vrednujući cijeli ljudski život, od začeća do Kijeva.

Vlč. Jason Charron

Izvor