Što se događa kada jedan župnik objašnjava crkveno učenje o nerazrješivosti braka i grijehu svojim župljanima? Je li moguće da ga biskup i generalni tajnik Sinode o obitelji proglase ludim?!
Evo što je dotični ‘seoski župnik’ rekao:
“Za Crkvu, koja djeluje u ime Sina Božjega, brak između krštenih je samo i uvijek sakrament. Građanski brak i izvanbračna zajednica nisu sakramenti. Stoga oni koji se stave izvan sakramenta ugovaranjem građanskog braka žive neprekinuto u nevjeri (grijehu). Ne radi se o grijehu koji je počinjen jednom prilikom (npr. ubojstvo), ni činu nevjere zbog nepažnje ili navike, gdje nas savjest u svakoj prigodi poziva na obraćenje i dužnost da se kroz iskreno kajanje sami distanciramo od grijeha i od prilika koje su dovele do njega.“
Biskup Novare je jasno dao do znanja da pozivanje na logiku ili pravilno razumijevanje retorične analogije, pada na gluhe uši, opisujući izraz svećenika kao:
“Neprihvatljiva je jednadžba, iako je poslužila samo kao primjer, između neregularnog suživota i ubojstva. Korištenje ovog primjera, čak i ako je napisan u zagradama, pokazuje se kao neprimjeran i pogrešan, i zato je loš.“
Zapravo don Vicario nije htio “izjednačiti” neregularan suživot i ubojstvo. Njegova cijela teza jest da su različiti – prvi je trajno stanje u kojem osoba ne namjerava mijenjati svoju situaciju, drugi je grijeh počinjen u određenoj prigodi u kojoj bi ispravno formirana savjest pozvala osobu da se pokaje i ne ponavlja grijeh.
Gnjev koji je pao na jadnog don Vicaria nije završio samo s ukorom njegovog ordinarija. Kardinal Baldisseri, generalni tajnik nadolazeće Sinode rekao je da su riječi don Vicaria “ludo, strogo subjektivno mišljenje župnika koji ne predstavlja nikoga, pa čak ni samog sebe.”
A ovako je po istom pitanju istupio nadbiskup Toronta kardinal Collins:
“Poanta nije u tome da su oni počinili grijeh; Božje milosrđe obilno se dodjeljuje svim grješnicima. Ubojstvo, preljub, ili bilo koji drugi grijesi, bez obzira koliko su ozbiljni, oprošteni su po Isusu, osobito kroz sakrament pomirenja, a grešnik kojem je oprošteno prima pričest. Problem kod razvedenih i ponovno vjenčanih van Crkve je u nečijoj svjesnoj odluci (iz bilo kojeg razloga) da ustraje u trajnoj situaciji odvojenosti spram Isusove zapovjedi. “
Kardinal Collins nije rekao ništa drugačije od don Vicaria. I mogao bi se zapitati je li i on optužen da je lud.
(Sa bloga Sandro Magister-a, a prenio je The hermeneutic of continuity)