Naslovnica Crkva Vatikan odgovorio na ‘Dubije’ kardinala Duke o razvedenim i ponovno vjenčanim katolicima

Vatikan odgovorio na ‘Dubije’ kardinala Duke o razvedenim i ponovno vjenčanim katolicima

Na dan u kojem su dominirale vijesti o objavi papinih odgovora na “dubia” petorice kardinala, objavljen je još jedan značajan niz responda (“odgovora”) na zahtjev vodećeg prelata radi pojašnjenja kontroverzne moralne doktrine, i to od strane Dikasterija za nauk vjere.

Dakle, Vatikan je u ponedjeljak javno objavio odgovore (ako se mogu tako nazvati) na 10 pitanja koje je podnio češki kardinal Dominik Duka u vezi s “dijeljenje euharistije rastavljenim parovima koji žive u novoj zajednici”.

Izvorno podnesen od praškog nadbiskupa emeritusa 13. srpnja u ime Češke biskupske konferencije, odgovor Dikasterija za nauk vjere  — koji su potpisali i papa Franjo i novi prefekt kardinal Victor Fernández — poslan je češkom kardinalu.

U središtu dubia kardinala Duke i odgovora Vatikana bila je praktična primjena Amoris Laetitia, apostolske pobudnice pape Franje izdane nakon Sinode o obitelji 2015., a posebno njezinih pastoralnih smjernica za pričešćivanje onih koji su sakramentalno vjenčani, ali “razvedeni i ponovno vjenčani” s drugom osobom koja nije njihov supružnik.

Vjerojatni autor papine pobudnice iz 2015., a sada voditelj Franjina doktrinarnog ureda, kardinal Fernández, nije oklijevao autoritativno odvagnuti pitanja koja mu je postavio češki prelat — što je primjetan pomak u odnosu na prethodni angažman Dikasterija za nauk vjere s pitanjima o Amoris Laetitia, što je uključivalo neodgovaranje na prethodno dostavljene dubie.

Po pitanju pristupa euharistiji za katolika koji je rastavljen od svog sakramentalno vjenčanog supružnika, ali je ponovno civilno vjenčan s drugim, kardinal Fernández je napisao da iako svećenici trebaju osigurati pastoralnu pratnju pojedincu, „svaka je osoba, pojedinačno, ta koja je pozvana staviti se pred Boga i izložiti mu svoju savjest, s njezinim mogućnostima i granicama«, te procijeniti svoje raspoloženje za primanje pričesti.

„Ta je savjest, u pratnji svećenika i prosvijetljena smjernicama Crkve, pozvana da se oblikuje kako bi procijenila i dala dovoljan sud za razaznavanje mogućnosti pristupa sakramentima.“

Smjernice Amoris Laetitia o ovoj temi izazvale su kontroverze nakon objave. Pet dubia koje su 2016. podnijela četiri kardinala — uključujući dvojicu od petorice kardinala koji su Papi poslali nove dubia ranije ovog ljeta, američkog kardinala Raymonda Burkea i njemačkog kardinala Waltera Brandmüllera — zatražili su od Pape da pojasni je li učenje sv. Ivana Pavla II. u Veritatis Splendor o postojanju apsolutnih moralnih normi koje zabranjuju intrinzično zla djela i koje su obvezujuće bez iznimaka” još uvijek vrijedi nakon Amoris Laetitia i drugih povezanih pitanja o savjesti i okolnostima. Papa Franjo nikada nije odgovorio.

Prema kardinalu Fernándezu, smjernice o pričesti za rastavljene i ponovno vjenčane također su se temeljile na učiteljstvu dvojice prethodnika pape Franje, iako su ta dva pape priznala da rastavljeni i ponovno vjenčani katolici mogu sudjelovati u euharistiji ako su “predani … uzdržavati se od djela koja su svojstvena supružnicima” (sv. Ivan Pavao II.) ili ako bi se “obvezali živjeti svoj odnos … kao prijatelji” (Benedikt XVI.), Franjo, sa druge strane, “priznaje da može biti poteškoća u prakticiranju [uzdržljivost] i stoga dopušta u određenim slučajevima, nakon odgovarajućeg razlučivanja, dijeljenje sakramenta pomirenja čak i kada nije moguće biti vjeran uzdržljivosti koju predlaže Crkva.”

“Iskreno razmišljanje može osnažiti povjerenje u Božje milosrđe koje nikome nije uskraćeno”, stoji u odgovoru Vatikana, citirajući Amoris Laetitia.

Odgovor je također potvrdio da bi biskupi trebali razviti kriterije temeljene na Amoris Laetitia u svojim biskupijama koji “mogu pomoći svećenicima u pratnji i razlučivanju rastavljenih osoba koje žive u novoj zajednici” te da biskupi pastoralne regije Buenos Airesa o primjeni Amorisa, koji je papa nazvano “jedinim tumačenjem”, treba uzeti kao “autentično učiteljstvo” i da ne trebalo biti nikakvog drugog sveobuhvatnog objašnjenja.

Na kraju, kardinal Fernández je napisao da bi se biskupska konferencija trebala “složiti oko nekih minimalnih kriterija za provedbu prijedloga Amoris Laetitia” kako bi se pomoglo svećenicima “u procesu praćenja i razlučivanja u pogledu mogućeg pristupa sakramentima razvedeni osoba u novoj zajednici.”

Izvor