Naslovnica Crkva „Za onim gore težite, ne za zemaljskim.“

„Za onim gore težite, ne za zemaljskim.“

Ludi bogataš iz današnjeg evanđelja veleposlanik je svih „bezumnika“ koji ne misle na spasenje svoje duše…

Ova izjava može zvučati provokativno (ili čak uvredljivo), ali joj je prvenstveni cilj da nas prodrma iz lažne sigurnosti u koju nas hedonističko ozračje želi utopiti. Jer svi se mi ponekad znamo ponašati kao da smo samodovoljni i previše sigurni u životna osiguranja s policama bez pokrića u Bogu.

Božje zapovijedi mogli bismo sažeti u dvije osnovne zabrane: „Ne štuj lažne bogove i lažne idole!“ i „Ne poželi i ne žudi za onim što tebi ne pripada!“. I jedna i druga težnja u srcu zapravo je idolopoklonička, te od čovjeka čini bezumnika.

„Za onim gore težite, ne za zemaljskim.“ (Kol 3, 2), poziva nas Božja riječ kako ne bismo završili u stranputici.

ZEMALJSKE TEŽNJE OSTAVILE SU PRAZNIMA MNOGA LJUDSKA SRCA…

Pavao u te zemaljske težnje ubraja bludnost, nečistoću, strasti, zlu požudu i pohlepu, a sve to skupa stavlja u kategoriju idolopoklonstva (vidi Kol 3, 5).

Idolopoklonstvo se u Bibliji smatra među najtežim prekršajima Božje zapovijedi…

Prema svetom Pavlu, ono što ljude vodi u idolopoklonstvo upravo su iskrivljene zemaljske težnje, odnosno prepuštanje izopačenim tjelesnim nagnućima i neumjerenoj želji za posjedom.

Propovjednik (u današnjem prvom čitanju) upravo takve težnje naziva ispraznošću, a riječ ispraznost bliska je idolopoklonstvu, jer sve težnje i traženja mimo Boga vode čovjeka u konačnici u prazninu, ništavilo i besmisao. Zato je onaj tko teži za takvim posjedom bezumnik, odnosno kao ludi bogataš iz prispodobe.

NEUREDNE TEŽNJE IZOPAČUJU I SAMU VJERU, te odnos s Bogom pokušavaju svesti na instrument svojih želja. Tako (u današnjem evanđelju) netko iz okupljenog mnoštva traži od Isusa – Učitelju, reci mome bratu da podijeli sa mnom baštinu.

Pohlepa želi podijeliti, baš kao što ljubav želi okupiti – reći će na to mudri sveti Augustin. Srce ispunjeno ljubavlju nosi uvijek darove, dok ono sa zlom požudom u sebi uvijek hoće ono što mu ne pripada i nikad zadovoljno nije.

Jednom me neka gospođa nazvala na telefon, te će mi: „Velečasni, molim vas nagovorite moju mamu da mi dade punomoć za svoju penziju. Vi znate, ona je stara, i ja bih bolje upravljala s time. Ona, velečasni, vas jako poštuje, i sigurno će vas poslušati.“

Na trenutak sam zastao pred ovim drskim zahtjevom, a onda sam joj odgovorio Isusovim riječima: „Čovječe, tko me postavio nad sucem ili djeliocem nad vama?“ Nakon toga mi je ljutito spustila slušalicu.

Kasnije sam saznao kako je skrb nad majkom preuzela druga kćer koja je živjela u susjednom mjestu. Onoj očito nije bilo do majke nego do penzije (koja nije bila malena jer su ona i pokojni joj muž radili u Njemačkoj). Zemaljske težnje kvare srce, pohlepa i zla požuda iz njega isisavaju svaku ljudskost…

BOGATI ČOVJEK znao je raspolagati sa svojim materijalnim bogatstvom, ali nije znao raspolagati sa svojim životom… On je mislio na proširenje svojih žitnica, ali nije mislio na proširenje svoga srca i spasenje svoje duše.

Mislio je samo na zemaljske užitke, ali je pritom posve zanemario onu najvažniju nutarnju pripravu da zasluži nebeske radosti i užitke. Zato je na kraju, jer je prokockao ono najvažnije, čuo Božji glas „Bezumniče!“.

On je „bezumnik“ jer se ponašao i živio kao da Bog ne postoji i jer se postavio prema stvarnosti kojom je raspolagao kao da mu nema kraja. LAŽNA SIGURNOST kojom se bio okružio u konačnici ga je odvela u propast.

Zato je bogataš iz prispodobe na neki način veleposlanik svih budala i bezumnika koji na sličan način žive. Da nam se ne bi dogodilo takvo bezumno ponašanje pozvani smo danas preispitati se u čemu to tražimo svoj život.

Jedna starica je to lijepo izrekla: „Ja od svoje mirovine, koja nije velika, svega tisuću i sedamsto kuna, odmah izdvojim sto kuna za siromašne i gladne u Africi. Tako ja osiguravam svoj posjed u Bogu.“

Pitanje za svakog od nas: Ako bismo se još noćas pojavili pred Božjim licem što bismo mu mogli pokazati od svega svoga posjeda? U čemu smo tražili svoje užitke, u što smo ulagali svoj život?

Podsjetimo se još jednom što je Bog rekao bogatašu koji je živio na krivi način: „Bezumniče! Već noćas duša će se tvoja zaiskati od tebe! A što si pripravio, čije će biti!“

NAŠA STVARNA PUNINA I POSJED ZA KOJIM TREBAMO TEŽITI…

Isus nam govori o novoj vrsti života, o novoj vrsti posjeda koji je oslobođen od svake pohlepe i neurednih težnji… Naš posjed, naše pravo bogatstvo koje trebamo prikupljati, i za kojim trebamo težiti ono je u Bogu. Svaki posjed koji isključuje Boga vodi u ispraznost…

Sa stranice dominikanci.hr