Nadbiskup Poitiersa u Francuskoj, Pascal Wintzer (gore sa svojim krizmanicima) je prošlog tjedna u više navrata izrazio svoju potporu ideji ređenja oženjenih muškaraca, postavši tako prvi prelat u Francuskoj katoličkoj hijerarhiji koji je o tome javno progovorio, objašnjavajući da bi takav potez “promijenio percepciju svetosti svećenika”.
“Svećenik nije sveti čovjek, niti je biskup. Mislim da na isti način kao u Istočnim Crkvama i oženjeni muškarci mogu biti pozvani. To bi promijenilo predodžbu svetosti o tome što je svećenik“, rekao je nadbiskup za katoličku radijsku postaju RCF.
Izjave francuskog nadbiskupa dolaze istovremeno s najavom njemačke biskupske konferencije, koja je pozvala na “obvezujući sinodalni proces” u kojem će se “utvrditi do koje mjere celibat treba biti elementom svećeničkog svjedočanstva” te suočavanje s tri pitanja koja su aktualizirana krizom seksualnih zlostavljanja među svećenicima, a među rješenjima pozivaju na ukidanje celibata.
Sve se više čini kako je ovo pitanje, o kojem će se formalno raspravljati na nadolazećoj Pan-amazonskoj sinodi – samo paravan za dugoročniji i veći cilj- mogućnost ukidanja celibata u zapadnoj Europi.
Njegov otvoreni poziv ređenju oženjenih muškaraca doveo je do daljnjih intervjua za medije, u kojima je nadbiskup ponovno naglasio svoj stav. U nedjelju, 10. ožujka, lokalna televizija, Francuska 3, pitala ga je li on jedini francuski biskup koji predlaže takvu promjenu. Wintzer je odgovorio:
“Mislim da ne. Još nekoliko moje braće biskupa razmišlja o ovoj stvarnosti. Možda sam ja o tome javno govorio, ali isto tako mislim da je moguće izraziti mišljenje i predložiti ga na razmatranje, posebno za vjernike. Vrlo je dobro da se ljudi o tome mogu izraziti, zajedno s razmatranjima mojih vršnjaka i drugih teologa, jer je ta stvarnost već postojala u Katoličkoj Crkvi. Ona i danas postoji u Crkvi istočnog katoličkog obreda i ne vidim nikakav razlog da o tome ne razmišljamo i u okviru naše Crkve ovdje u Europi.”
“Dakle, razgovarate o tome zajedno?“, pitao je novinar.
“Da, da, da … tako je.“- potvrdio je nadbiskup.
Razgovor je nastavio s pitanjem: “Iznijeli ste ovaj prijedlog u trenutku dok mediji izvještavaju o skandalima seksualnog zlostavljanja i silovanja. Kakva bi promjena, u odnosu na ovaj problem, mogla nastati ukidanjem celibata?”
Nadbiskup Wintzer je odgovorio:
“Po mom mišljenju, određena percepcija “svetosti” onoga što je to svećenik. Ponekad postoji način da se svećenika promatra kao čovjeka koji nije muškarac, i to je ono s čim se celibat povezuje, kao da seksualnost ne postoji, kao da cijelo ljudsko biće nije oblikovano seksualnošću. Istina je da možete biti u celibatu i živjeti tu stvarnost, kao i nedostatak koji to iziskuje, a da ne budete gurani prema djelima koja su loša za druge ili za sebe. Ali u isto vrijeme, postojanje svećenika koji su u braku također bi omogućilo ljudima da gledaju na svećenike kao ljude koji su kao i svi drugi. Neki bi bili u celibatu – ali to vrijedi i za ostatak društva, ne samo za svećenike koji su u celibatu – drugi bi se vjenčali. Smatram kako je jedan od razloga zločina koji su vezani uz djecu ili žene taj sakralni ili sveti pojam svećenika: kraj zakona o sveopćem celibatu također bi predstavljao način da nas vrati običnom čovječanstvu.”
Zašto neki visoki prelati žele “promjenu percepcije svetosti svećenika”? Možda da umire svoju savjest? Ili im je opći poziv na svetost pretežak? Ili…